Rabu, 2 Disember 2009

BAHAYA KOLESTROL


Hari ini Hari Raya Korban,seperti aidifitri disambut meriah oleh masyarakat Islam seluruh dunia,berbeza dengan aidil fitri, aidil adha bagi masyarakat Islam banyak menumpukan kepada ibadah korban yang mana yang berkemampuan akan bersedekah kepada yang memerlukan.

Selain mengerjakan ibadah korban, juadah hariraya Aidil Adha pasti menyediakan pelbagai jenis pilihan makanan yang berasaskan daging.

Pastinya selepas sambutan hari raya ini,ramai yang bertambah berat badan. Pengidap darah tinggi seharusnya berhati-hati,kadar kolestrol pastinya akan bertambah. Banyak yang menyalahkan makanan bila peningkatan kolestrol,peningkatan darah tinggi dan sebagainya.

Sebenarnya atas sikap individu itu sendiri,Mencegah lebih baik dari menyembuhkan. Makan kalau tidak keterlaluan tidak membahayakan tetapi kalau makan tidak dikawal akibatnya memang buruk.

Pernah terjadi di ROMPIN,bagaimana asalnya darah tinggi biasa. Makan sup daging kemudian makan kacang tanah ,kadar darah tingginya telah naik mendadak,menjadi koma seterusnya telah meninggal dunia.

Jadi berhati-hatilah dengan makanan yang mengandungi kadar kolestrol yang tinggi,sentiasa memeriksa tekanan darah anda. Kurangkan pengambilan makanan yang mengandungi kolestrol yang tinggi.

Tetapi bagaimana mengurangkan kolestrol dengan cepat? Penulis cadangkan penggunaan minyak zaiton HPA yang mampu mengawal kolestrol dengan cepat. Penulis pernah menulis kelebihan minyak zaitun di

Petikan sumber blog HPA Rompin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan